مرمت مسجد محله سوریجان کاشان

سرپرست اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری کاشان،از مرمت و بازسازی مسجد محله سوریجان در این شهرستان خبر داد.
 

به گزارش اداره روابط عمومی و امور فرهنگی استان اصفهان ،\"مهران سرمدیان\" گفت: جهت مرمت مسجد تاریخی سوریجان کاشان بالغ بر 150 میلیون ریال اعتبار هزینه شد.

وی اقدامات مرمتی صورت گرفته در این مسجد را کندن لایه های فرسوده بام و تخلیه کردن کوناله ها ، درآوردن بندهای  فرسوده گچي و مانند آن و پاک کردن درزها روي سقف هاي تخت و طاق و چشمه ذکر کرد.

وی همچنین، برچيدن پالانه آجری یا خشتی فرسوده روی سقف های طاق و چشمه، اجرای دوغاب کف مال با گچ و اجرای پالانه با آجر لفتون و ملات گچ روی سقف های قوسی و طاق چشمه و اجرای اندود کاهگل بر روی سطوح قوسی و افقی بام مسجد را از دیگر اقدامات مرمتی در این مسجد دانست.

به گفته وی ،تخریب دیوارهای فرسوده خشتی، اجرای پی با شفته آهک و دیوار چینی به ضخامت بیش از 5/1 آجر با آجر فشاری، اجرای سقف ضربی آبدارخانه مسجد و اندود پلاستر سیمان و ایزوگام روی آن  از دیگر اقدامات عملیاتی مسجد سوریجان کاشان است.

وی اظهار داشت: این مسجد در میدان قاضی اسدا.. و در محله تاریخی سوریجان قرار دارد و در خصوص تاریخ پیدایش محله اطلاعات دقیقی در دست نیست اما نویسنده کتاب مرآت القاسان در کتاب خود تاریخ ساخت مسجد سوریجان را که به دست عبدالرزاق خان سوریجان احداث شده مربوط به 200 سال قبل از نشر کتاب خود می داند که حدوداً به اواخر دوره صفوی میرسد.

وی در ادامه افزود: با این وجود  تکیه و مغازه های گذر مربوط به این مسجد مربوط به دوره قاجاریه  است.

به گفته وی، آثار قدیمی این مسجد و نیز کتیبه ، محراب و کاشی های تاریخ دار آن تا قرن گذشته هم محفوظ بوده ولی این آثار در مرمت های متوالی به علت فقدان مراقبت از بین رفته است.

سرمدیان تصریح کرد: این مسجد درزمینی به مساحت 200 مترمربع بنا شده و دارای دو شبستان تحتانی و فوقانی است.

\n

انتهای پیام/

کد خبر 139208285